TY - CONF AU - Hartmann, M. AU - Prinz, A. AU - Hirdes, E. AU - Görlitz, R. AU - Rashid, A. AU - Weinhardt, C. AU - Leimeister, J. M. A2 - T1 - Web 2.0 im Gesundheitswesen – Ein Literature Review zur Aufarbeitung aktueller Forschungsergebnisse zu Health 2.0 Anwendungen T2 - Wirtschaftsinformatik Konferenz (WI) 2011 PB - CY - Zürich, Schweiz PY - 2011/ M2 - VL - 10 IS - SP - EP - UR - http://www.uni-kassel.de/fb7/ibwl/leimeister/pub/JML_210.pdf M3 - KW - Health2.0 KW - LiteratureReview KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_apr KW - pub_ehi KW - pub_jml KW - pub_mha L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - JOUR AU - Hotho, Andreas AU - Benz, Dominik AU - Eisterlehner, Folke AU - Jäschke, Robert AU - Krause, Beate AU - Schmitz, Christoph AU - Stumme, Gerd T1 - Publikationsmanagement mit BibSonomy -- ein Social-Bookmarking-System für Wissenschaftler JO - HMD -- Praxis der Wirtschaftsinformatik PY - 2010/02 VL - Heft 271 IS - SP - 47 EP - 58 UR - M3 - KW - 2.0 KW - 2010 KW - itegpub KW - l3s KW - management KW - myown KW - paper KW - semantic KW - tagging KW - web KW - web2.0 L1 - SN - N1 - N1 - AB - Kooperative Verschlagwortungs- bzw. Social-Bookmarking-Systeme wie Delicious, Mister Wong oder auch unser eigenes System BibSonomy erfreuen sich immer größerer Beliebtheit und bilden einen zentralen Bestandteil des heutigen Web 2.0. In solchen Systemen erstellen Nutzer leichtgewichtige Begriffssysteme, sogenannte Folksonomies, die die Nutzerdaten strukturieren. Die einfache Bedienbarkeit, die Allgegenwärtigkeit, die ständige Verfügbarkeit, aber auch die Möglichkeit, Gleichgesinnte spontan in solchen Systemen zu entdecken oder sie schlicht als Informationsquelle zu nutzen, sind Gründe für ihren gegenwärtigen Erfolg. Der Artikel führt den Begriff Social Bookmarking ein und diskutiert zentrale Elemente (wie Browsing und Suche) am Beispiel von BibSonomy anhand typischer Arbeitsabläufe eines Wissenschaftlers. Wir beschreiben die Architektur von BibSonomy sowie Wege der Integration und Vernetzung von BibSonomy mit Content-Management-Systemen und Webauftritten. Der Artikel schließt mit Querbezügen zu aktuellen Forschungsfragen im Bereich Social Bookmarking. ER - TY - JOUR AU - Krause, Beate AU - Lerch, Hana AU - Hotho, Andreas AU - Roßnagel, Alexander AU - Stumme, Gerd T1 - Datenschutz im Web 2.0 am Beispiel des sozialen Tagging-Systems BibSonomy JO - Informatik-Spektrum PY - 2010/ VL - IS - SP - 1 EP - 12 UR - http://dx.doi.org/10.1007/s00287-010-0485-8 M3 - 10.1007/s00287-010-0485-8 KW - 2010 KW - bibsonomy KW - datenschutz KW - info2.0 KW - itegpub KW - l3s KW - myown KW - privacy KW - web2.0 L1 - SN - N1 - N1 - AB - Soziale Tagging-Systeme gehören zu den in den vergangenen Jahren entstandenen Web2.0-Systemen. Sie ermöglichen es Anwendern, beliebige Informationen in das Internet einzustellen und untereinander auszutauschen. Je nach Anbieter verlinken Nutzer Videos, Fotos oder Webseiten und beschreiben die eingestellten Medien mit entsprechenden Schlagwörtern (Tags). Die damit einhergehende freiwillige Preisgabe oftmals persönlicher Informationen wirft Fragen im Bereich der informationellen Selbstbestimmung auf. Dieses Grundrecht gewährleistet dem Einzelnen, grundsätzlich selbst über die Preisgabe und Verwendung seiner persönlichen Daten zu bestimmen. Für viele Funktionalitäten, wie beispielsweise Empfehlungsdienste oder die Bereitstellung einer API, ist eine solche Kontrolle allerdings schwierig zu gestalten. Oftmals existieren keine Richtlinien, inwieweit Dienstanbieter und weitere Dritte diese öffentlichen Daten (und weitere Daten, die bei der Nutzung des Systems anfallen) nutzen dürfen. Dieser Artikel diskutiert anhand eines konkreten Systems typische, für den Datenschutz relevante Funktionalitäten und gibt Handlungsanweisungen für eine datenschutzkonforme technische Gestaltung. ER - TY - CHAP AU - Bohl, O. AU - Manouchehri, S. A2 - Dumova, T. A2 - Fiordo, R. T1 - Corporate added value in the context of Web 2.0 T2 - Handbook of Research on Social Interaction Technologies and Collaboration Software: Concepts and Trends PB - CY - Hershey, USA PY - 2009/ VL - IS - SP - EP - UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CHAP AU - Manouchehri, S. AU - Winand, U. A2 - Murugesan, S. T1 - Health care 2.0: The use of Web 2.0 in health care T2 - Handbook of Research on Web 2.0, 3.0 and X.0: Technologies, Business and Social Applications PB - IGI Global CY - Hershey, USA PY - 2009/ VL - IS - SP - EP - UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CHAP AU - Bohl, O. AU - Manouchehri, S. A2 - von Kortzfleisch, H. F. O. A2 - Bohl, O. T1 - Vertrauensaspekte beim Einsatz von Social Software T2 - Wissen, Vernetzung, Virtualisierung PB - Eul Verlag CY - Lohmar/Köln PY - 2008/ VL - IS - SP - 449 EP - 460 UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Trust KW - Vertrauen KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - JOUR AU - Jäschke, Robert AU - Marinho, Leandro AU - Hotho, Andreas AU - Schmidt-Thieme, Lars AU - Stumme, Gerd T1 - Tag Recommendations in Social Bookmarking Systems JO - AI Communications PY - 2008/ VL - 21 IS - 4 SP - 231 EP - 247 UR - http://dx.doi.org/10.3233/AIC-2008-0438 M3 - 10.3233/AIC-2008-0438 KW - 2.0 KW - 2008 KW - Recommendations KW - bookmarking KW - itegpub KW - logsonomies KW - myown KW - recommendations KW - recommender KW - social KW - systems KW - tag KW - tagorapub KW - tags KW - web KW - web2.0 KW - web20 L1 - SN - N1 - N1 - AB - Collaborative tagging systems allow users to assign keywords - so called "tags" - to resources. Tags are used for navigation, finding resources and serendipitous browsing and thus provide an immediate benefit for users. These systems usually include tag recommendation mechanisms easing the process of finding good tags for a resource, but also consolidating the tag vocabulary across users. In practice, however, only very basic recommendation strategies are applied.

In this paper we evaluate and compare several recommendation algorithms on large-scale real life datasets: an adaptation of

user-based collaborative filtering, a graph-based recommender built on top of the FolkRank algorithm, and simple methods based on counting tag occurences. We show that both FolkRank and Collaborative Filtering provide better results than non-personalized baseline methods. Moreover, since methods based on counting tag occurrences are computationally cheap, and thus usually preferable for real time scenarios, we discuss simple approaches for improving the performance of such methods. We show, how a simple recommender based on counting tags from users and resources can perform almost as good as the best recommender.

ER - TY - CONF AU - Krause, Beate AU - Jäschke, Robert AU - Hotho, Andreas AU - Stumme, Gerd A2 - T1 - Logsonomy - Social Information Retrieval with Logdata T2 - HT '08: Proceedings of the Nineteenth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia PB - ACM CY - New York, NY, USA PY - 2008/ M2 - VL - IS - SP - 157 EP - 166 UR - http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1379092.1379123&coll=ACM&dl=ACM&type=series&idx=SERIES399&part=series&WantType=Journals&title=Proceedings%20of%20the%20nineteenth%20ACM%20conference%20on%20Hypertext%20and%20hypermedia M3 - http://doi.acm.org/10.1145/1379092.1379123 KW - 2.0 KW - 2008 KW - analysis KW - folksonomy KW - information KW - itegpub KW - logsonomy KW - myown KW - network KW - retrieval KW - search KW - social KW - tagorapub KW - web KW - web2.0 KW - web20 L1 - SN - 978-1-59593-985-2 N1 - N1 - AB - Social bookmarking systems constitute an established

part of the Web 2.0. In such systems

users describe bookmarks by keywords

called tags. The structure behind these social

systems, called folksonomies, can be viewed

as a tripartite hypergraph of user, tag and resource

nodes. This underlying network shows

specific structural properties that explain its

growth and the possibility of serendipitous

exploration.

Today’s search engines represent the gateway

to retrieve information from the World Wide

Web. Short queries typically consisting of

two to three words describe a user’s information

need. In response to the displayed

results of the search engine, users click on

the links of the result page as they expect

the answer to be of relevance.

This clickdata can be represented as a folksonomy

in which queries are descriptions of

clicked URLs. The resulting network structure,

which we will term logsonomy is very

similar to the one of folksonomies. In order

to find out about its properties, we analyze

the topological characteristics of the tripartite

hypergraph of queries, users and bookmarks

on a large snapshot of del.icio.us and

on query logs of two large search engines.

All of the three datasets show small world

properties. The tagging behavior of users,

which is explained by preferential attachment

of the tags in social bookmark systems, is

reflected in the distribution of single query

words in search engines. We can conclude

that the clicking behaviour of search engine

users based on the displayed search results

and the tagging behaviour of social bookmarking

users is driven by similar dynamics. ER - TY - CONF AU - Krause, Beate AU - Schmitz, Christoph AU - Hotho, Andreas AU - Stumme, Gerd A2 - T1 - The Anti-Social Tagger - Detecting Spam in Social Bookmarking Systems T2 - Proc. of the Fourth International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web PB - CY - PY - 2008/ M2 - VL - IS - SP - EP - UR - http://airweb.cse.lehigh.edu/2008/submissions/krause_2008_anti_social_tagger.pdf M3 - KW - 2.0 KW - 2008 KW - bookmarking KW - folksonomies KW - folksonomy KW - itegpub KW - myown KW - social KW - spam KW - systems KW - tagger KW - tagorapub KW - web KW - web2.0 L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CONF AU - Bohl, O. AU - Manouchehri, S. AU - Ammermueller, S. AU - Gerstheimer, O. A2 - Isaías, P. A2 - Nunes, M. B. A2 - Barroso, J. T1 - Migration of mobile social networks T2 - Proceedings of the IADIS International Conference, WWW/Internet 2007 PB - CY - Vial Real, Portugal PY - 2007/ M2 - VL - 2 IS - SP - 138 EP - 143 UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CONF AU - Bohl, O. AU - Manouchehri, S. AU - Ammermueller, S. AU - Gerstheimer, O. A2 - Archer, N. A2 - Hassanein, K. A2 - Yufei, Y. T1 - Mobile social software - Potentials and limitations of enabling social networking T2 - The Sixth International Conference on on the Management of Mobile Business. Proceedings of ICMB 2007, CD-Rom PB - CY - Toronto PY - 2007/ M2 - VL - IS - SP - EP - UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - JOUR AU - Bohl, O. AU - Manouchehri, S. AU - Winand, U. T1 - Unternehmerische Wertschöpfung im Kontext des Web 2.0 JO - PY - 2007/ VL - IS - 255 SP - 27 EP - 36 UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CONF AU - Manouchehri, S. AU - Höfer, A. AU - Winand, U. A2 - Leimeister, J. M. A2 - Mauro, C. A2 - Krcmar, H. A2 - Eymann, T. A2 - Koop, A. T1 - Mobile Nutzung von Social Software im Gesundheitswesen T2 - Mobiles Computing in der Medizin PB - Shaker Verlag CY - Aachen PY - 2007/ M2 - VL - IS - SP - 137 EP - 148 UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - CHAP AU - v. Kortzfleisch, H. AU - Mergel, I. AU - Manouchehri, S. AU - Schaarschmidt, M. A2 - Walsh, G. A2 - Hass, B. A2 - Kilian, T. T1 - Corporate Web 2.0 applications: Motives, organizational embeddedness and creativity T2 - Web 2.0 Neue Perspektiven im E-Business, Web 2.0 Neue Perspektiven für Marketing und Medien PB - Springer Verlag CY - Berlin PY - 2007/ VL - IS - SP - 73 EP - 90 UR - M3 - KW - Motivation KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER - TY - JOUR AU - Kuhlenkamp, A. AU - Manouchehri, S. AU - Mergel, I. AU - Winand, U. T1 - Privatsphäre versus Erreichbarkeit bei der Nutzung von Social Software JO - PY - 2006/ VL - IS - 252 SP - 27 EP - 35 UR - M3 - KW - SocialSoftware KW - Web2.0 KW - itegpub KW - myown KW - pub_sma L1 - SN - N1 - N1 - AB - ER -