Hartmann, M.; Prinz, A.; Hirdes, E.; Görlitz, R.; Rashid, A.; Weinhardt, C. & Leimeister, J. M.: Web 2.0 im Gesundheitswesen – Ein Literature Review zur Aufarbeitung aktueller Forschungsergebnisse zu Health 2.0 Anwendungen. Wirtschaftsinformatik Konferenz (WI) 2011. Zürich, Schweiz: 2011 (10)
[Volltext]
@inproceedings{ls_leimeister,
author = {Hartmann, M. and Prinz, A. and Hirdes, E. and Görlitz, R. and Rashid, A. and Weinhardt, C. and Leimeister, J. M.},
title = {Web 2.0 im Gesundheitswesen – Ein Literature Review zur Aufarbeitung aktueller Forschungsergebnisse zu Health 2.0 Anwendungen},
booktitle = {Wirtschaftsinformatik Konferenz (WI) 2011},
address = {Zürich, Schweiz},
year = {2011},
volume = {10},
note = {210 (02-11)},
url = {http://www.uni-kassel.de/fb7/ibwl/leimeister/pub/JML_210.pdf},
keywords = {Health2.0, LiteratureReview, Web2.0, itegpub, myown, pub_apr, pub_ehi, pub_jml, pub_mha}
}
Hotho, A.; Benz, D.; Eisterlehner, F.; Jäschke, R.; Krause, B.; Schmitz, C. & Stumme, G.: Publikationsmanagement mit BibSonomy - ein Social-Bookmarking-System für Wissenschaftler. In: HMD -- Praxis der Wirtschaftsinformatik Heft 271 (2010), S. 47-58
Kooperative Verschlagwortungs- bzw. Social-Bookmarking-Systeme wie Delicious, Mister Wong oder auch unser eigenes System BibSonomy erfreuen sich immer größerer Beliebtheit und bilden einen zentralen Bestandteil des heutigen Web 2.0. In solchen Systemen erstellen Nutzer leichtgewichtige Begriffssysteme, sogenannte Folksonomies, die die Nutzerdaten strukturieren. Die einfache Bedienbarkeit, die Allgegenwärtigkeit, die ständige Verfügbarkeit, aber auch die Möglichkeit, Gleichgesinnte spontan in solchen Systemen zu entdecken oder sie schlicht als Informationsquelle zu nutzen, sind Gründe für ihren gegenwärtigen Erfolg. Der Artikel führt den Begriff Social Bookmarking ein und diskutiert zentrale Elemente (wie Browsing und Suche) am Beispiel von BibSonomy anhand typischer Arbeitsabläufe eines Wissenschaftlers. Wir beschreiben die Architektur von BibSonomy sowie Wege der Integration und Vernetzung von BibSonomy mit Content-Management-Systemen und Webauftritten. Der Artikel schließt mit Querbezügen zu aktuellen Forschungsfragen im Bereich Social Bookmarking.
@article{hotho2010publikationsmanagement,
author = {Hotho, Andreas and Benz, Dominik and Eisterlehner, Folke and Jäschke, Robert and Krause, Beate and Schmitz, Christoph and Stumme, Gerd},
title = {Publikationsmanagement mit BibSonomy -- ein Social-Bookmarking-System für Wissenschaftler},
journal = {HMD -- Praxis der Wirtschaftsinformatik},
year = {2010},
volume = {Heft 271},
pages = {47-58},
keywords = {2.0, 2010, itegpub, l3s, management, myown, paper, semantic, tagging, web, web2.0},
abstract = {Kooperative Verschlagwortungs- bzw. Social-Bookmarking-Systeme wie Delicious, Mister Wong oder auch unser eigenes System BibSonomy erfreuen sich immer größerer Beliebtheit und bilden einen zentralen Bestandteil des heutigen Web 2.0. In solchen Systemen erstellen Nutzer leichtgewichtige Begriffssysteme, sogenannte Folksonomies, die die Nutzerdaten strukturieren. Die einfache Bedienbarkeit, die Allgegenwärtigkeit, die ständige Verfügbarkeit, aber auch die Möglichkeit, Gleichgesinnte spontan in solchen Systemen zu entdecken oder sie schlicht als Informationsquelle zu nutzen, sind Gründe für ihren gegenwärtigen Erfolg. Der Artikel führt den Begriff Social Bookmarking ein und diskutiert zentrale Elemente (wie Browsing und Suche) am Beispiel von BibSonomy anhand typischer Arbeitsabläufe eines Wissenschaftlers. Wir beschreiben die Architektur von BibSonomy sowie Wege der Integration und Vernetzung von BibSonomy mit Content-Management-Systemen und Webauftritten. Der Artikel schließt mit Querbezügen zu aktuellen Forschungsfragen im Bereich Social Bookmarking.}
}
Krause, B.; Lerch, H.; Hotho, A.; Roßnagel, A. & Stumme, G.: Datenschutz im Web 2.0 am Beispiel des sozialen Tagging-Systems BibSonomy. In: Informatik-Spektrum (2010), S. 1-12
[Volltext]
Soziale Tagging-Systeme gehören zu den in den vergangenen Jahren entstandenen Web2.0-Systemen. Sie ermöglichen es Anwendern, beliebige Informationen in das Internet einzustellen und untereinander auszutauschen. Je nach Anbieter verlinken Nutzer Videos, Fotos oder Webseiten und beschreiben die eingestellten Medien mit entsprechenden Schlagwörtern (Tags). Die damit einhergehende freiwillige Preisgabe oftmals persönlicher Informationen wirft Fragen im Bereich der informationellen Selbstbestimmung auf. Dieses Grundrecht gewährleistet dem Einzelnen, grundsätzlich selbst über die Preisgabe und Verwendung seiner persönlichen Daten zu bestimmen. Für viele Funktionalitäten, wie beispielsweise Empfehlungsdienste oder die Bereitstellung einer API, ist eine solche Kontrolle allerdings schwierig zu gestalten. Oftmals existieren keine Richtlinien, inwieweit Dienstanbieter und weitere Dritte diese öffentlichen Daten (und weitere Daten, die bei der Nutzung des Systems anfallen) nutzen dürfen. Dieser Artikel diskutiert anhand eines konkreten Systems typische, für den Datenschutz relevante Funktionalitäten und gibt Handlungsanweisungen für eine datenschutzkonforme technische Gestaltung.
@article{springerlink:10.1007/s00287-010-0485-8,
author = {Krause, Beate and Lerch, Hana and Hotho, Andreas and Roßnagel, Alexander and Stumme, Gerd},
title = {Datenschutz im Web 2.0 am Beispiel des sozialen Tagging-Systems BibSonomy},
journal = {Informatik-Spektrum},
publisher = {Springer},
address = {Berlin / Heidelberg},
year = {2010},
pages = {1-12},
url = {http://dx.doi.org/10.1007/s00287-010-0485-8},
doi = {10.1007/s00287-010-0485-8},
keywords = {2010, bibsonomy, datenschutz, info2.0, itegpub, l3s, myown, privacy, web2.0},
abstract = {Soziale Tagging-Systeme gehören zu den in den vergangenen Jahren entstandenen Web2.0-Systemen. Sie ermöglichen es Anwendern, beliebige Informationen in das Internet einzustellen und untereinander auszutauschen. Je nach Anbieter verlinken Nutzer Videos, Fotos oder Webseiten und beschreiben die eingestellten Medien mit entsprechenden Schlagwörtern (Tags). Die damit einhergehende freiwillige Preisgabe oftmals persönlicher Informationen wirft Fragen im Bereich der informationellen Selbstbestimmung auf. Dieses Grundrecht gewährleistet dem Einzelnen, grundsätzlich selbst über die Preisgabe und Verwendung seiner persönlichen Daten zu bestimmen. Für viele Funktionalitäten, wie beispielsweise Empfehlungsdienste oder die Bereitstellung einer API, ist eine solche Kontrolle allerdings schwierig zu gestalten. Oftmals existieren keine Richtlinien, inwieweit Dienstanbieter und weitere Dritte diese öffentlichen Daten (und weitere Daten, die bei der Nutzung des Systems anfallen) nutzen dürfen. Dieser Artikel diskutiert anhand eines konkreten Systems typische, für den Datenschutz relevante Funktionalitäten und gibt Handlungsanweisungen für eine datenschutzkonforme technische Gestaltung.}
}
Bohl, O. & Manouchehri, S.: Corporate added value in the context of Web 2.0. In: Dumova, T. & Fiordo, R. (Hrsg.): Handbook of Research on Social Interaction Technologies and Collaboration Software: Concepts and Trends. Hershey, USA: 2009
@incollection{ls_leimeister,
author = {Bohl, O. and Manouchehri, S.},
title = {Corporate added value in the context of Web 2.0},
editor = {Dumova, T. and Fiordo, R.},
booktitle = {Handbook of Research on Social Interaction Technologies and Collaboration Software: Concepts and Trends},
address = {Hershey, USA},
year = {2009},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Manouchehri, S. & Winand, U.: Health care 2.0: The use of Web 2.0 in health care. In: Murugesan, S. (Hrsg.): Handbook of Research on Web 2.0, 3.0 and X.0: Technologies, Business and Social Applications. Hershey, USA: IGI Global, 2009
@incollection{ls_leimeister,
author = {Manouchehri, S. and Winand, U.},
title = {Health care 2.0: The use of Web 2.0 in health care},
editor = {Murugesan, S.},
booktitle = {Handbook of Research on Web 2.0, 3.0 and X.0: Technologies, Business and Social Applications},
publisher = {IGI Global},
address = {Hershey, USA},
year = {2009},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Bohl, O. & Manouchehri, S.: Vertrauensaspekte beim Einsatz von Social Software. In: von Kortzfleisch, H. F. O. & Bohl, O. (Hrsg.): Wissen, Vernetzung, Virtualisierung. Lohmar/Köln: Eul Verlag, 2008, S. 449-460
@incollection{ls_leimeister,
author = {Bohl, O. and Manouchehri, S.},
title = {Vertrauensaspekte beim Einsatz von Social Software},
editor = {von Kortzfleisch, H. F. O. and Bohl, O.},
booktitle = {Wissen, Vernetzung, Virtualisierung},
publisher = {Eul Verlag},
address = {Lohmar/Köln},
year = {2008},
pages = {449-460},
keywords = {SocialSoftware, Trust, Vertrauen, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Jäschke, R.; Marinho, L.; Hotho, A.; Schmidt-Thieme, L. & Stumme, G.: Tag Recommendations in Social Bookmarking Systems. In: AI Communications 21 (2008), Nr. 4, S. 231-247
[Volltext]
Collaborative tagging systems allow users to assign keywords - so called "tags" - to resources. Tags are used for navigation, finding resources and serendipitous browsing and thus provide an immediate benefit for users. These systems usually include tag recommendation mechanisms easing the process of finding good tags for a resource, but also consolidating the tag vocabulary across users. In practice, however, only very basic recommendation strategies are applied.
this paper we evaluate and compare several recommendation algorithms on large-scale real life datasets: an adaptation of
er-based collaborative filtering, a graph-based recommender built on top of the FolkRank algorithm, and simple methods based on counting tag occurences. We show that both FolkRank and Collaborative Filtering provide better results than non-personalized baseline methods. Moreover, since methods based on counting tag occurrences are computationally cheap, and thus usually preferable for real time scenarios, we discuss simple approaches for improving the performance of such methods. We show, how a simple recommender based on counting tags from users and resources can perform almost as good as the best recommender.
@article{jaeschke2008tag,
author = {Jäschke, Robert and Marinho, Leandro and Hotho, Andreas and Schmidt-Thieme, Lars and Stumme, Gerd},
title = {Tag Recommendations in Social Bookmarking Systems},
editor = {Giunchiglia, Enrico},
journal = {AI Communications},
publisher = {IOS Press},
address = {Amsterdam},
year = {2008},
volume = {21},
number = {4},
pages = {231-247},
url = {http://dx.doi.org/10.3233/AIC-2008-0438},
doi = {10.3233/AIC-2008-0438},
keywords = {2.0, 2008, Recommendations, bookmarking, itegpub, logsonomies, myown, recommendations, recommender, social, systems, tag, tagorapub, tags, web, web2.0, web20},
abstract = {Collaborative tagging systems allow users to assign keywords - so called "tags" - to resources. Tags are used for navigation, finding resources and serendipitous browsing and thus provide an immediate benefit for users. These systems usually include tag recommendation mechanisms easing the process of finding good tags for a resource, but also consolidating the tag vocabulary across users. In practice, however, only very basic recommendation strategies are applied.
this paper we evaluate and compare several recommendation algorithms on large-scale real life datasets: an adaptation of
er-based collaborative filtering, a graph-based recommender built on top of the FolkRank algorithm, and simple methods based on counting tag occurences. We show that both FolkRank and Collaborative Filtering provide better results than non-personalized baseline methods. Moreover, since methods based on counting tag occurrences are computationally cheap, and thus usually preferable for real time scenarios, we discuss simple approaches for improving the performance of such methods. We show, how a simple recommender based on counting tags from users and resources can perform almost as good as the best recommender.
}
}
Krause, B.; Jäschke, R.; Hotho, A. & Stumme, G.: Logsonomy - Social Information Retrieval with Logdata. HT '08: Proceedings of the Nineteenth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia. New York, NY, USA: ACM, 2008, S. 157-166
[Volltext]
Social bookmarking systems constitute an established
rt of the Web 2.0. In such systems
ers describe bookmarks by keywords
lled tags. The structure behind these social
stems, called folksonomies, can be viewed
a tripartite hypergraph of user, tag and resource
des. This underlying network shows
ecific structural properties that explain its
owth and the possibility of serendipitous
ploration.
day’s search engines represent the gateway
retrieve information from the World Wide
b. Short queries typically consisting of
o to three words describe a user’s information
ed. In response to the displayed
sults of the search engine, users click on
e links of the result page as they expect
e answer to be of relevance.
is clickdata can be represented as a folksonomy
which queries are descriptions of
icked URLs. The resulting network structure,
ich we will term logsonomy is very
milar to the one of folksonomies. In order
find out about its properties, we analyze
e topological characteristics of the tripartite
pergraph of queries, users and bookmarks
a large snapshot of del.icio.us and
query logs of two large search engines.
l of the three datasets show small world
operties. The tagging behavior of users,
ich is explained by preferential attachment
the tags in social bookmark systems, is
flected in the distribution of single query
rds in search engines. We can conclude
at the clicking behaviour of search engine
ers based on the displayed search results
d the tagging behaviour of social bookmarking
ers is driven by similar dynamics.
@inproceedings{krause2008logsonomy,
author = {Krause, Beate and Jäschke, Robert and Hotho, Andreas and Stumme, Gerd},
title = {Logsonomy - Social Information Retrieval with Logdata},
booktitle = {HT '08: Proceedings of the Nineteenth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia},
publisher = {ACM},
address = {New York, NY, USA},
year = {2008},
pages = {157--166},
url = {http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1379092.1379123&coll=ACM&dl=ACM&type=series&idx=SERIES399&part=series&WantType=Journals&title=Proceedings%20of%20the%20nineteenth%20ACM%20conference%20on%20Hypertext%20and%20hypermedia},
doi = {http://doi.acm.org/10.1145/1379092.1379123},
isbn = {978-1-59593-985-2},
keywords = {2.0, 2008, analysis, folksonomy, information, itegpub, logsonomy, myown, network, retrieval, search, social, tagorapub, web, web2.0, web20},
abstract = {Social bookmarking systems constitute an established
rt of the Web 2.0. In such systems
ers describe bookmarks by keywords
lled tags. The structure behind these social
stems, called folksonomies, can be viewed
a tripartite hypergraph of user, tag and resource
des. This underlying network shows
ecific structural properties that explain its
owth and the possibility of serendipitous
ploration.
day’s search engines represent the gateway
retrieve information from the World Wide
b. Short queries typically consisting of
o to three words describe a user’s information
ed. In response to the displayed
sults of the search engine, users click on
e links of the result page as they expect
e answer to be of relevance.
is clickdata can be represented as a folksonomy
which queries are descriptions of
icked URLs. The resulting network structure,
ich we will term logsonomy is very
milar to the one of folksonomies. In order
find out about its properties, we analyze
e topological characteristics of the tripartite
pergraph of queries, users and bookmarks
a large snapshot of del.icio.us and
query logs of two large search engines.
l of the three datasets show small world
operties. The tagging behavior of users,
ich is explained by preferential attachment
the tags in social bookmark systems, is
flected in the distribution of single query
rds in search engines. We can conclude
at the clicking behaviour of search engine
ers based on the displayed search results
d the tagging behaviour of social bookmarking
ers is driven by similar dynamics.}
}
Krause, B.; Schmitz, C.; Hotho, A. & Stumme, G.: The Anti-Social Tagger - Detecting Spam in Social Bookmarking Systems. Proc. of the Fourth International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web. 2008
[Volltext]
@inproceedings{krause2008antisocialb,
author = {Krause, Beate and Schmitz, Christoph and Hotho, Andreas and Stumme, Gerd},
title = {The Anti-Social Tagger - Detecting Spam in Social Bookmarking Systems},
booktitle = {Proc. of the Fourth International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web},
year = {2008},
url = {http://airweb.cse.lehigh.edu/2008/submissions/krause_2008_anti_social_tagger.pdf},
keywords = {2.0, 2008, bookmarking, folksonomies, folksonomy, itegpub, myown, social, spam, systems, tagger, tagorapub, web, web2.0}
}
Bohl, O.; Manouchehri, S.; Ammermueller, S. & Gerstheimer, O.: Migration of mobile social networks. In: Isaías, P.; Nunes, M. B. & Barroso, J. (Hrsg.): Proceedings of the IADIS International Conference, WWW/Internet 2007. Vial Real, Portugal: 2007 (2), S. 138-143
@inproceedings{ls_leimeister,
author = {Bohl, O. and Manouchehri, S. and Ammermueller, S. and Gerstheimer, O.},
title = {Migration of mobile social networks},
editor = {Isaías, P. and Nunes, M. B. and Barroso, J.},
booktitle = {Proceedings of the IADIS International Conference, WWW/Internet 2007},
address = {Vial Real, Portugal},
year = {2007},
volume = {2},
pages = {138-143},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Bohl, O.; Manouchehri, S.; Ammermueller, S. & Gerstheimer, O.: Mobile social software - Potentials and limitations of enabling social networking. In: Archer, N.; Hassanein, K. & Yufei, Y. (Hrsg.): The Sixth International Conference on on the Management of Mobile Business. Proceedings of ICMB 2007, CD-Rom. Toronto: 2007
@inproceedings{ls_leimeister,
author = {Bohl, O. and Manouchehri, S. and Ammermueller, S. and Gerstheimer, O.},
title = {Mobile social software - Potentials and limitations of enabling social networking},
editor = {Archer, N. and Hassanein, K. and Yufei, Y.},
booktitle = {The Sixth International Conference on on the Management of Mobile Business. Proceedings of ICMB 2007, CD-Rom},
address = {Toronto},
year = {2007},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Bohl, O.; Manouchehri, S. & Winand, U.: Unternehmerische Wertschöpfung im Kontext des Web 2.0. (2007), Nr. 255, S. 27-36
@article{ls_leimeister,
author = {Bohl, O. and Manouchehri, S. and Winand, U.},
title = {Unternehmerische Wertschöpfung im Kontext des Web 2.0},
editor = {Beck, A. and Mörike, M. and Sauerburger, H.},
booktitle = {Web 2.0. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik},
publisher = {dpunkt.verlag},
year = {2007},
number = {255},
pages = {27-36},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Manouchehri, S.; Höfer, A. & Winand, U.: Mobile Nutzung von Social Software im Gesundheitswesen. In: Leimeister, J. M.; Mauro, C.; Krcmar, H.; Eymann, T. & Koop, A. (Hrsg.): Mobiles Computing in der Medizin. Aachen: Shaker Verlag, 2007, S. 137-148
@inproceedings{ls_leimeister,
author = {Manouchehri, S. and Höfer, A. and Winand, U.},
title = {Mobile Nutzung von Social Software im Gesundheitswesen},
editor = {Leimeister, J. M. and Mauro, C. and Krcmar, H. and Eymann, T. and Koop, A.},
booktitle = {Mobiles Computing in der Medizin},
publisher = {Shaker Verlag},
address = {Aachen},
year = {2007},
pages = {137-148},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
v. Kortzfleisch, H.; Mergel, I.; Manouchehri, S. & Schaarschmidt, M.: Corporate Web 2.0 applications: Motives, organizational embeddedness and creativity. In: Walsh, G.; Hass, B. & Kilian, T. (Hrsg.): Web 2.0 Neue Perspektiven im E-Business, Web 2.0 Neue Perspektiven für Marketing und Medien . Berlin: Springer Verlag, 2007, S. 73-90
@incollection{ls_leimeister,
author = {v. Kortzfleisch, H. and Mergel, I. and Manouchehri, S. and Schaarschmidt, M.},
title = {Corporate Web 2.0 applications: Motives, organizational embeddedness and creativity},
editor = {Walsh, G. and Hass, B. and Kilian, T.},
booktitle = {Web 2.0 Neue Perspektiven im E-Business, Web 2.0 Neue Perspektiven für Marketing und Medien },
publisher = {Springer Verlag},
address = {Berlin},
year = {2007},
pages = {73-90},
note = {Web 2.0 Neue Perspektiven für Marketing und Medien },
keywords = {Motivation, SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}
Kuhlenkamp, A.; Manouchehri, S.; Mergel, I. & Winand, U.: Privatsphäre versus Erreichbarkeit bei der Nutzung von Social Software. (2006), Nr. 252, S. 27-35
@article{ls_leimeister,
author = {Kuhlenkamp, A. and Manouchehri, S. and Mergel, I. and Winand, U.},
title = {Privatsphäre versus Erreichbarkeit bei der Nutzung von Social Software},
editor = {Hildebrand, K. and Hofmann, J.},
booktitle = {Social Software. HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik},
publisher = {dpunkt.verlag},
year = {2006},
number = {252},
pages = {27-35},
keywords = {SocialSoftware, Web2.0, itegpub, myown, pub_sma}
}