@incollection{Borys.1995, author = {Borys, Bernd-Burkhard and Tiemann, Markus}, booktitle = {Verläßlichkeit von Mensch-Maschine-Systemen}, editor = {Willumeit, Hans-Peter and Kolrep, Harald and Bierwagen, Thomas}, interhash = {3128f3ae4e965916bc8a5d81ce0e8762}, intrahash = {f09c56b9f8db52b04816747756b129a5}, isbn = {3798316503}, pages = {139-153}, publisher = {TU Univ.-Bibliothek Abt. Publ.}, series = {ZMMS-Spektrum}, title = {Verringerung der Belastung von Piloten durch Veränderte Aufgabenteilung zwischen Mensch und Maschine}, volume = 1, year = 1995 } @incollection{Borys.2003b, abstract = {Abstract: Unter dem Rahmenthema Multimedia-Prozessleitwarte wird untersucht, wie Verfahren aus dem Multimediabereich, der Unterhaltungsindustrie und der Musiktheorie Bediener von Fahrzeugen und technischen Anlagen unterstützen können. In diesem Beitrag wird ein Verfahren beschrieben, das Piloten in einer kritischen Phase des Landeanfluges unterstützen soll: Aus den Ablageinformationen des Instrumentenlandesystems wird ein stereofones auditives Signal erzeugt, aus dem Richtung und Größe der Ablage erkannt werden sollen. Es wird der technische Aufbau eines Simulators und erste Experimente damit beschrieben.}, author = {Borys, Bernd-Burkhard}, booktitle = {Entscheidungsunterstützung für die Fahrzeug- und Prozessführung}, editor = {Grandt, Morten}, interhash = {bc1878ff1c17c8a3f6874da40d46a660}, intrahash = {e21aca6bb7de76b88a3b20aa39a9b421}, isbn = {3932182332}, pages = {41-52}, publisher = {DGLR}, series = {Fachausschusssitzung Anthropotechnik der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt e.V}, title = {Unterstützung von Flugführungsaufgaben durch gerichtete auditive Anzeigen: (Neubiberg 2003)}, volume = 45, year = 2003 } @incollection{Borys.2006d, abstract = {Abstract. Auf Grund der steigenden Nachfrage nach Transportleistungen im Luftverkehr ist es dringend notwendig, die Kapazität der Flughäfen zu erhöhen. Neben der Anzahl der pro Zeiteinheit möglichen Starts und Landungen spielt dabei der Durchsatz auf dem Vorfeld eine entscheidende Rolle. Bewegungen von Boden- und Luftfahrzeugen, die Flüsse von Passagieren, Gepäck und Transportgütern und das Zusammenspiel der Dienstleister auf dem Vorfeld werden von der Verkehrszentrale überwacht und koordiniert. Aufgabenanalysen haben gezeigt, dass die Verkehrszentrale einen wichtigen Knotenpunkt der Informationsflüsse auf dem Flughafen darstellt. Zur Unterstützung der Arbeit der Verkehrszentrale wurde deshalb ein Kommunikationswerkzeug entwickelt, das die unterschiedlichen Medien und Verfahren der Kommunikation vereinheitlicht.}, author = {Borys, Bernd-Burkhard and Gudehus, Thomas C.}, booktitle = {Automatisierungs- und Assistenzsysteme für Transportmittel}, editor = {{Braunschweiger Symposium Automatisierungs- und Assistenzsysteme für Transportmittel}}, interhash = {de46e6b3f5a2840c7ea3d1a459e2a6f8}, intrahash = {13580fc212339412ddcf4ebc5075a351}, isbn = {3-18-346012-2}, publisher = {VDI-Verl.}, series = {Fortschrittberichte VDI / 12}, title = {Unterstützung der Zusammenarbeit auf dem Vorfeld von Verkehrsflughäfen}, url = {http://kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handle/urn:nbn:de:hebis:34-200603167615}, urldate = {2009-03-17}, volume = 460, year = 2001 } @proceedings{Borys.1997c, address = {Kassel}, editor = {Borys, Bernd-Burkhard and Johannsen, Gunnar and Wittenberg, Carsten and Strätz, Gerd}, institution = {{Universität Kassel}}, interhash = {1e644d61a3c648f686c77f0c252dce3f}, intrahash = {b9c126f17412f1c1a68f19f44e2f1a2c}, series = {IMAT-Bericht / MMS}, title = {Proceedings of the XVI. European Annual Conference on Human Decision Making and Manual Control}, url = {http://www.imat.maschinenbau.uni-kassel.de/eam/index.html}, urldate = {2009-03-17}, volume = 19, year = 1997 } @misc{Borys.2007, author = {Borys, Bernd-Burkhard}, interhash = {aff723972fea8b52b3ed587a70a7c132}, intrahash = {30010dcafc5a3794ef622664d7bcf4a9}, title = {Microsoft's Flight Simulator and DirectX to Drive Auditory Displays in a Cockpit Mockup: Poster: Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter Annual Meeting (Braunschweig 2007)}, year = 2007 } @inproceedings{Borys.2004, abstract = {Abstract: The paper describes an auditory interface using directional sound as a possible support for pilots during approach in an instrument landing scenario. Several ways of producing directional sounds are illustrated. One using speaker pairs and controlling power distribution between speakers is evaluated experimentally. Results show, that power alone is insufficient for positioning single isolated sound events, although discrimination in the horizontal plane performs better than in the vertical. Additional sound parameters to compensate for this are proposed. Abstract: The paper describes an auditory interface using directional sound as a possible support for pilots during approach in an instrument landing scenario. Several ways of producing directional sounds are illustrated. One using speaker pairs and controlling power distribution between speakers is evaluated experimentally. Results show, that power alone is insufficient for positioning single isolated sound events, although discrimination in the horizontal plane performs better than in the vertical. Additional sound parameters to compensate for this are proposed. }, address = {Oxford}, author = {Borys, Bernd-Burkhard}, booktitle = {Automated systems based on human skill and knowledge 2003}, editor = {Stahre, Johan and Mårtenson, Lena}, interhash = {bb7b53da8e1c8f420c1d23ab07d46bbb}, intrahash = {c6bce6a3d355ecd8e82decf5f9394529}, pages = {129–134}, publisher = {Elsevier}, title = {Evaluation of auditory displays supporting aircraft approach and landing}, url = {http://kobra.bibliothek.uni-kassel.de/handle/urn:nbn:de:hebis:34-200603087236}, year = 2004 } @article{Borys.2008, abstract = {Steht ein Mensch mit geschlossenen Augen in der freien Natur, dann kann er sich schon allein aus dem, was er hört, ein Bild der Umgebung machen. Er hört dabei dreidimensional in Richtung und Entfernung. Wir wollen dieses dreidimensionale Hörerlebnis in einer technischen Umgebung zumindest teilweise zurückgeben. Wir hoffen, dass es Piloten dabei unterstützt, ein Bild ihrer Umgebung und ihrer eigenen Position darin aufzubauen. Unsere Lösung und der Aufbau zur experimentellen Überprüfung wird im Folgenden beschrieben. With closed eyes in the nature, humans can sense the surrounding just by listening. Listening is three-dimensional providing direction and distance clues. We try to provide at least part of this perception in technical settings. We expect to support aircraft pilots' awareness of situation and own position. We describe our solution and the means for an experimental evaluation in the following paper.}, author = {Borys, Bernd-Burkhard}, interhash = {1a9c0b911acc981451a3584fb23677e8}, intrahash = {2022d3e5b1fbc7841b5d1c47ffc9cd59}, journal = {i-com}, number = 1, pages = {30-33}, title = {Ein Cockpit-Mockup zur Evaluierung auditiver Flugführungsanzeigen (A Cockpit Mockup for the Evaluation of Auditory Flight Instruments)}, url = {http://dx.doi.org/10.1524/icom.2008.0006}, volume = 7, year = 2008 } @incollection{Borys.b, abstract = {Task Analyses provide the basics to understand the work of other people. We started task analyses in different coal-fired power plants during project GRADIENT. In interviews, based on carefully elaborated questionnaires, we asked operators about different states of the plant, typical problems within each state and the knowledge necessary to resolve those problems. The whole task analysis was oriented along system states. When the software development methodology DIADEM guides interface development, users, ergonomists, and specifiers work together on a task analysis. A static view on the task gives the task graph as an inventory of sub-goals the user needs to achieve. Other formal descriptions centre on interaction between user and system. Thus, the task analysis becomes more user-oriented. A currently ongoing project evaluates support for co-operative work in airport ground operation. The project started with task analyses in apron operations offices on two German medium-size airports. The main tasks of the apron operation offices are management of equipment and resources, apron control, and event recording. It co-ordinates all activities on the apron taking into account the flight schedule, special request of airport customers, and safety requirements. A group of operators works together, each of them able to work on all different subtasks. The work is characterised by information exchange, using telephone lines and radio links and access to databases of flight schedules and recorded events. Hence, the task analysis concentrated on information flow and information needs.}, author = {Borys, Bernd-Burkhard and Hengstenberg, Oliver}, booktitle = {Anthropotechnik gestern - heute - morgen}, editor = {Gärtner, Klaus-Peter}, interhash = {1bc175eb1df07f10e46f45bad3a9414f}, intrahash = {a97126faaabe89a58f21123646d9c802}, isbn = {3932182030}, pages = {215-230}, publisher = {DGLR}, series = {Fachausschusssitzung Anthropotechnik der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt e.V}, title = {Aufgabenanalysen in der Vorfeldkontrolle und Disposition auf Verkehrsflughäfen: (Bremen 1998)}, url = {http://www.uni-kassel.de/~borys/abstrcts.html}, urldate = {2009-03-16}, volume = 40, year = 1998 } @incollection{Borys.2003, address = {Kassel}, author = {Borys, Bernd-Burkhard}, booktitle = {From muscles to music}, editor = {Borys, Bernd-Burkhard and Wittenberg, Carsten}, interhash = {83605979ae14cccbb35d244be79ee872}, intrahash = {e90c27429f27972825d9be97c658f284}, isbn = {3933146879}, pages = {41–51}, publisher = {Kassel University Press}, series = {Kasseler Personalschriften}, title = {15 Years Research and Experiments in Aeronautics in the Laboratory for Human–Machine Systems}, url = {http://nbn-resolving.org/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn:de:0002-873}, volume = 1, year = 2003 }