PUMA publications for /user/jaeschke/wissen%20informationhttps://puma.uni-kassel.de/user/jaeschke/wissen%20informationPUMA RSS feed for /user/jaeschke/wissen%20information2024-03-28T17:18:52+01:00Folksonomies in Wissensrepräsentation und Information Retrievalhttps://puma.uni-kassel.de/bibtex/2a25702677dc406b1be7878215277050c/jaeschkejaeschke2011-01-26T12:03:05+01:00folksonomy information knowledge representation retrieval wissen <meta content="thesis" itemprop="educationalUse"/><span class="authorEditorList"><span itemtype="http://schema.org/Person" itemscope="itemscope" itemprop="author"><a title="Isabella Peters" itemprop="url" href="/author/Isabella%20Peters"><span itemprop="name">I. Peters</span></a></span>. </span><em>Universität Düsseldorf, </em><em><span itemprop="educationalUse">PhD thesis</span>, </em>(<em><span>2009<meta content="2009" itemprop="datePublished"/></span></em>)Wed Jan 26 12:03:05 CET 2011Folksonomies in Wissensrepräsentation und Information RetrievalPhD thesis2009folksonomy information knowledge representation retrieval wissen Folksonomies in Wissensrepräsentation und Information Retrievalhttps://puma.uni-kassel.de/bibtex/216fa5c5fc155e296ff885bf62d1a1230/jaeschkejaeschke2011-01-26T11:41:50+01:00folksonomy information representation retrieval wissen <span class="authorEditorList"><span itemtype="http://schema.org/Person" itemscope="itemscope" itemprop="author"><a title="Isabella Peters" itemprop="url" href="/author/Isabella%20Peters"><span itemprop="name">I. Peters</span></a></span>, und <span itemtype="http://schema.org/Person" itemscope="itemscope" itemprop="author"><a title="Wolfgang G. Stock" itemprop="url" href="/author/Wolfgang%20G.%20Stock"><span itemprop="name">W. Stock</span></a></span>. </span><span itemtype="http://schema.org/PublicationIssue" itemscope="itemscope" itemprop="isPartOf"><span itemtype="http://schema.org/Periodical" itemscope="itemscope" itemprop="isPartOf"><span itemprop="name"><em>Information - Wissenschaft und Praxis</em></span></span> <em><span itemtype="http://schema.org/PublicationVolume" itemscope="itemscope" itemprop="isPartOf"><span itemprop="volumeNumber">59 </span></span>(<span itemprop="issueNumber">2</span>):
<span itemprop="pagination">77--90</span></em> </span>(<em><span>2008<meta content="2008" itemprop="datePublished"/></span></em>)Wed Jan 26 11:41:50 CET 2011Information - Wissenschaft und Praxis277--90Folksonomies in Wissensrepräsentation und Information Retrieval592008folksonomy information representation retrieval wissen Folksonomies in Wissensrepräsentation und Information Retrieval.
Die populären Web 2.0-Dienste werden von Prosumern – Produzenten und gleichsam Konsumenten – nicht nur dazu genutzt, Inhalte zu produzieren, sondern auch, um sie inhaltlich zu erschließen. Folksonomies erlauben es dem Nutzer, Dokumente mit eigenen Schlagworten, sog. Tags, zu beschreiben, ohne dabei auf gewisse Regeln oder Vorgaben achten zu müssen. Neben einigen Vorteilen zeigen Folksonomies aber auch zahlreiche Schwächen (u. a. einen Mangel an Präzision). Um diesen Nachteilen größtenteils entgegenzuwirken, schlagen wir eine Interpretation der Tags als natürlichsprachige Wörter vor. Dadurch ist es uns möglich, Methoden des Natural Language Processing (NLP) auf die Tags anzuwenden und so linguistische Probleme der Tags zu beseitigen. Darüber hinaus diskutieren wir Ansätze und weitere Vorschläge (Tagverteilungen, Kollaboration und akteurspezifische Aspekte) hinsichtlich eines Relevance Rankings von getaggten Dokumenten. Neben Vorschlägen auf ähnliche Dokumente („more like this!“) erlauben Folksonomies auch Hinweise auf verwandte Nutzer und damit auf Communities („more like me!“).
Folksonomies in Knowledge Representation and Information Retrieval
In Web 2.0 services “prosumers” – producers and consumers – collaborate not only for the purpose of creating content, but to index these pieces of information as well. Folksonomies permit actors to describe documents with subject headings, “tags“, without regarding any rules. Apart from a lot of benefits folksonomies have many shortcomings (e.g., lack of precision). In order to solve some of the problems we propose interpreting tags as natural language terms. Accordingly, we can introduce methods of NLP to solve the tags’ linguistic problems. Additionally, we present criteria for tagged documents to create a ranking by relevance (tag distribution, collaboration and actor-based aspects). Besides recommending similar documents („more like this!“) folksonomies can be used for the recommendation of similar users and communities („more like me!“).